top of page

Fagernes - Flesberg

Flesberg baby! Den andre F'n. Da satt vi på Flesberg. Det har vært en veldig fin etappe fra Fagernes. Det hele startet på Fagernes camping hvor vi hadde kost oss veldig med besøk av Ann-Sissel (mamma til Andrea). På søndag satt hun seg på bussen og vi startet å gå. Den første dagen gikk vi ca 18km. Det ble noen litt kjedelige km langs vei før vi omsider tok av hovedveien og kom oss litt bort fra trafikken. Det ble en trivelig første kveld, men ganske så kald.. Denne kulden har egentlig fulgt oss hele veien til Flesberg. Dagen etter var det nok rundt -10 kuldegrader, men heldigvis utrolig klart og fint vær! Vi gikk langs en tråkket skiløype (uten ski :p) og fant oss en nydelig teltplass.

Neste dag ble tung.. Mellom skisporet og neste grusvei vi skulle sikte oss inn på var det ca 2 km vassing i snøen. Det ble ti minutters intervaller der vi byttet på å gå fremst å tråkke spor. Tidvis var snøen opp til hoftebenet, så vi var helt utslitte da vi kom fram til veien.

Det var bare å få opp teltet og furte litt over at vi ikke har ski.. Til tross for slitne kropper ble det en fin og klar vinternatt. Vi har snakket litt om å få tilsendt ski, men vi har ikke alt det vinterutsryret som kreves for å legge ut på skitur i høyfjellet. Ruten ble derfor lagt langs en grusvei nedover mot Gol.

Der satt vi opp teltet før vi trasket videre nedover Hallingdalen dagen etter. Det positive ved å gå innom disse småplassene er at vi kommer i snakk med så utrolige mange flotte mennesker! En av dem var Geir, han kom vi i snakk med på Nor Senteret på Bromma. Han og mannen som eide senteret ga oss gode tips om videre vei, og Geir sa vi kunne sove over hos ham. Det takket vi gladelig ja til, og det ble en veldig trivelig fredagskveld innomhus.Da vi skulle traske videre neste dag fikk vi hver vår refleksvest så vi skulle synes godt langs veien.

Vi var jo så heldige å starte denne etappen med besøk, og det gjentok seg på slutten! Helena, Celine, Viktoria og Jette, (militærvenniner av Hilde) kom til Haglebu på besøk. Vi sjekket inn på en campinghytte, alle seks på 15 kvadratmeter. De hadde med taco, godteri, øl og vin, så det ble en veldig hyggelig kveld!

Vi startet ikke før litt utpå formiddagen dagen derpå. Jentene tok sekkene et stykke i bilen, så vi kunne gå uten. Det gikk mye fortere, og vi var nede ved Eggedal på null komma niks. Der ble teltet satt opp så og si på parkeringsplassen til bensinstasjon. Dagen etter peiste vi på til Flesberg! Også idag var vi så heldige å få besøk. Denne gangen var det Eva (mamma til Hilde). Hun tok kjøreturen til Flesberg, plukket oss opp på veien, spanderte burger og hotellovernatting på Lampeland hotell. Det ble en kjempehyggelig kveld!

Idag har vi hatt hviledag, da de vi sjekket ut av hotellet lurte de ansatte på hvor vi var på vei. Vi forklarte at vi var på langtur, og at vi nå skulle finne oss et sted å sette opp teltet. De ringte litt rundt og fant et sted vi kunne sove innomhus. Slik endte vi opp i et hus bygd i 1917, og som nå er eid av kommunen. Utrolig flott hvor hjelpsom og snill folk er! Hviledagen blir brukt til å spise, sove, lese bok og ringe hjem.

Nå bærer turen videre mot Fyresdal! Snakkes:)