top of page

Otta - Fagernes

Vi har da annkommet den første av de tre F'ene som vi kaller det, nemlig Fagernes! Vi startet på Otta i nydelig men kaldt vær, kom oss nedover mot Sjoa, og startet så på en bratt oppoverbakke mot fjellet. Det ble en tung første dag. Motbakke og kaving i snø før vi kom frem til teltplass. Det hele ble belønnet med en nydelig supermåne som lyste over Rondane, og en veldig uventet telefon fra Kristoffer (broren til Hilde). Han, Christine (kjæresten til Kristoffer) og Karoline (søsteren til Hilde) ringte og spurte Hilde i detalj om vår eksakte posisjon. Lite visste vi at de hadde tatt kjøreturen fra Oslo for å komme på suprisevisitt! Planene deres var å plutselig kakke på teltduken, men det var ikke bare bare å finne oss. Kristoffer måtte derfor røpe i telefonen hva de holdt på med, og vi prøvde etter beste evne å forklare veien til vår lille camp. Det ble litt for sent utpå kvellingen, og litt for vanskelig å komme seg frem med bil for dem, så vi avtalte å møtes ved Kvikne dagen etter. Vi var derfor raskt igang dagen etter! Peiset på ned fra fjellet, på en superglatt grusvei der det ble et par smell i bakken.. Da vi var nede ved veien kom de kjørende mot oss. Vi tok alle turen ned til Vinstra der de hadde sjekket inn på hostel. Der spiste vi taco, egg og bacon, kanelboller og alt annet godt man kan tenke seg. Etter et herlig måltid, en dusj og trivelig prat, måtte de hive seg i kjøring tilbake til Oslo. De kjørte oss til Gålå, hvor vi satt opp telt for natten. Det var et sikkelig vintervær, tette snøbyger og noen minusgrader. Tror ikke de var veldig misunnelige på oss der vi ble stående igjen i snøføyka.. Vi satt opp teltet, og la oss for kvelden.

Da vi våknet dagen etter var det helt fantastisk vintervær! Klar himmel, noen kuldegrader, og masse pudder. Vi burde hatt ski, men gikk greit å gå på bena, litt tungt bare.. Vi trasket avgårde fra Gålå til Svatsum i Gausdal.

Da vi kom fram satt vi oss inn på butikken for å varme oss. Den utrolig trivelige butikksjefen, Lise, syntes så synd i oss som skulle legge oss i telt, og inviterte oss hjem til seg. Det ble derfor en trivelig kveld innomhus, med god suppe til middag. Var ganske så deilig å sove inne da vi så at det krøp ned til ti kuldegrader i løpet av kveldens...

Planen for dagen etter var å gå over fjellet, innom Liomseter, for så videre mot Fagernes. Etter litt snakk med de lokale ble den planen endret på.. Vi ble fortalt at det var godt over 40cm snø, noe som ville gjøre det veldig slitsomt og tidkrevende å gå. Den ganske så lange omveien rundt fjellet ble derfor alternativet. Litt kjedelig når planene ikke funker og vi går glipp av vakre fjellområder, men vi får ha de til gode. Vi startet fra Svatsum og gikk nedover Gausdal mot Vingrom. På veien kom vi I snakk med Torill. Hun hadde vært å handlet på butikken på Svatsum, og sa at det bare var å stoppe ved huset hennes på kaffevisitt. Vi kom oss defor ned til Bødalen der hun bodde, og spiste nydelig kvedsmat med rundstykker og vafler, og endte opp med å sove innomhus der også.

Var en veldig hyggelig kveld, og morgen etter. Vi fikk vite at det var ca. 13 mil til Fagernes fra Bødalen. Nytt besøk ventet på oss der på fedagen, vi tok defor imot litt bilhjelp fra Torill ned mot Vingrom før vi peiste på for egen maskin. I gåinga ringte Torill og sa at vi måtte stoppe innom Jokeren for der skulle vi få oss litt mat. Der var det en trivelig kaffekrok, vi fikk frukt og rundstykker og kaffe og smultringer, så vi koste oss der før vi trasket videre. Det var ganske så demotiverende at vi nå skulle bevege som nord-vest. Alle vi snakket med i kaffekroken på jokeren, konstaterte at: "det er jo sikkelig omvei!", men vi måtte komme oss dit pga. depot og besøk. For å rekke det til fredagen måtte vi ta imot litt mer bilhjelp.. for så å traske på den ganske trafikkerte veien... Gleden var stor da vi da ankom Fagernes, og Ann-Sissel (mamma til Andrea) sto på campingen å ventet. Her har vi leid hytte, kost oss med god mat, gullrekka på TV'n og shopping.

Gøy å være litt tilbake i sivilisasjonen! Nå er batteriene ladet og vi er klare for siste innspurt.