top of page

Sandvika Lierne - Levanger

Endelig ankommet Levanger! Dette har vi snakket om så og si siden vi startet. Vi har tilbrakt tre dager hos besteforeldrene til Andrea. Mesket oss med god mat og kost oss i godt selskap.

Etappen startet på Sandvika i Lierne, hentet depot, pakket om, og fikk oss en god natts søvn. På Livert'n bensinstasjon fikk vi tips fra noen lokale jegere om hvor vi burde gå. Vi fant ut at vi skulle komme oss til enden av Otersjøen, for så å gå opp mot Kjølskaret. Der lå vi en natt. Var ganske kjørlig første natten, snø på ca 500 meter.

Dagen etter gikk vi mot Gressåmoen gård. En trivelig gård som ble bygd på slutten av 1700-tallet. Virkelig sjarmerende, og mye historie.

Det er en nasjonalpark like ved, den gikk vi inn i etter en natt på gården. Det ble en tung dag, gjennom mye myr og mye skog. Vi kom oss heldigvis gjennom den verste skogen i løpet av dagen og opp i høyden. Natten ble tilbragt på en fin fjellhylle, med bålkos og rypekakling i bakgrunnen.

Vi skulle så gå Over Imsdalfjellet, men mye vind og snø gjorde at vi måtte endre litt på planene. Vi gikk ned i Imsdalen i stedet for over fjellet. Da ble det også en liten handletur inn til Breide. En haiketur på ca. tre mil ned dit. To trivelig snekrere plukket oss opp og ga oss skyss. Planen var å komme oss tilbake opp til Imsdalen etter butikken, men vi var ikke like heldig med haik tilbake. Da vi skulle til å sette opp teltet i skogholtet ved butikken, kom en meget hyggelig kar å spurte om vi heller ville sove inne hos han. Det takket vi gladelig ja til. Han var så gavmild, både sjokolade og radio fikk vi.

Neste dag fikk vi skyss av de samme snekkerene som dagen tidligere. De slapp oss av der vi ble plukket opp dagen i forkant. Det ble litt trasking langs grusvei før vi gikk opp mot Nåvatnet. Ved det vannet fikk komme inn på Nåvasshytta, et trivelig kjærestepar hadde leid hytten. Det ble både kortspilling og vin, utrolig hyggelig.

Neste dag gikk vi til Setertjønnhytta å spiste lunsj der. Vi måtte vasse og over en litt større elv, etter det kom vi inn på stien. Den skulle vi følge hele veien til Vera. Etter lunsj peiset vi på 14km til Skjækerdalshytta. En far og datter var også på hytten, og det ble en trivelig kveld i snakk med dem. På vei til Sjækerdalshytta gikk vi forbi Norges geografiske midtpunkt

Så gikk turen til Vera, siste stopp før Levanger! Været var ikke det beste, ganske så vått. Da vi kom ned på grusveien kom vi i snakk med en veldig hyggelig kar. Han og kona inviterte oss inn i hytten sin. Alle de våte klærne ble tørket, vi fikk god middag og Skal Vi Danse var på TVskjermen. Utrolig deilig med en ordenlig lørdagskveld etter en veldig våt dag i fjellet! Neste dag var det kort marsj til Sanvika i Verdal. Der sto pappa Lars og Farfar å ventet. Herlig å se dem, og veldig deilig å vite at vi skulle ha noen dager i hus for å slappe sikkelig av. Hviledagene er brukt til småfiksing av utstyr, skokjøp på begge, matlaging og avslapping! Deilig!

Nå går turen atter en gang videre, denne gang mot Røros! Snakkes:)