top of page

Hattfjelldal - Sandvika Lierne

Denne etappen startet med en herlig hviledag i Hattfjelldal. Vi sløvet foran TV'n og spiste god middag hjemme hos Trine. Senere dro vi i nydelig vær på småflytur med Hattfjelldal flyklubb over Børgefjell! Om det er noe som får motivasjonen på topp så er det dette!

Dagen etter kjørte Trine oss dit hun hadde plukket oss opp to dager tidligere. Vi må bare benytte anledningen til nok en gang si tusen hjertelige takk til henne, og for hennes omsorg!

Vi kom oss ganske sent i gang første dagen, derfor ble ikke mer enn 10 km unnagjort. Navnene klarer vi jo selvfølgelig aldri å huske, men ved det første store vannet vi kom til sto det en åpen hytte. Der sov vi over en natt. I Hattfjelldal hadde vi lastet ned noen filmer, så det ble filmkveld på den lille hytten:)

Dagen etter trasket vi videre mot Garsmark. Tverrelvnes gård har åpnet dørene for vandrere. I nesten 20 år har de tilbydd seng for en billig penge og nybakte boller til turfolk som farter forbi. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å stoppe for lunsj og fortsette videre, men det var så trivelig at vi ikke fikk oss til det. Derfor ble det en hyggelig kveld hjemme hos Elisabeth og Gunder, med kaffe og boller.

Neste dag gikk også langs Nordlandsruta. Fra Garsmark gikk vi til Grannes for å spise lunsj. På en liten camping fikk vi lov å bruke en av hyttene til matlaging. Fjellovergangen fra Grannes til Harvassdalen starter med en nokså bratt bakke. Det ble derfor en hard start etter lunsj. Vi kom oss opp, og satt opp teltet. Den natten ble det ikke mye søvn. Det var ordentlig blaffring i teltet, vi lå der å fryktet at hele teltet skulle fly av sted med oss inni... Da vi startet neste morgen var ikke vinden gitt seg, snarere tvert imot. Vi gikk oppover fjellet men fant ut etterhvert at vi måtte snu.. Vinden var så sterk at vi så vidt klarte å stå oppreist.

Derfor gikk vi ned den bratte bakken vi hadde gått opp og tilbake til camping. Mannen som eide campingen inviterte oss inn. Vi fikk låne kjøkken, spiste lunsj, smakte på litt rullekake, og fikk etter det skyss til Harvassdalen (dit vi skulle den dagen). Der slo vi opp telt og sjekket værmelding. Vinden skulle løyne, så dagen etter gikk vi opp mot vestre Tipplingen i Børgefjell. Det var lite vind, men ganske så kaldt og vått. Vi satt opp teltet litt i høyden etter å ha kavet oss gjennom litt kjipt terreng. Det vi våknet til dagen etter var tykk tåke. Derfor ble det litt treg gåing etter kompasskurs. Heldigvis lettet tåken etterhvert. Vi fikk nytt det vakre landskapet. Teltet satt vi opp ved utspringet til Kjukkelvvatnet.

Til tross for at båtskyssen over Namsvatnet normalt stanser tidligere på året var vi så heldige å få ordnet skyss. Lars (pappa til Andrea) hadde ringt naturoppsynet for området, og de skulle en tur ut så vi hev oss med dem. Slik sparte vi to dagers marsj rundt vannet.

Fra båthavnen ved Namsvatnet og inn til Røyrvik var det ca. 13 km langs vei. De som hadde gitt oss båtskyss, tilbad seg også å kjøre sekkene våre inn til Røyrvik. Det taket vi ja til, og det ble derfor noen raske kilometer inn til Røyrvik. Tusen takk til Limingen Gjestgård da vi fikk sette opp teltet i hagen, og benytte bad og dusj. Spesielt takk til Hilde som jobber der for hennes gjestfrihet! Det ble en ordentlig trivelig kveld med burger og feiring av å ha kommet halveis!

De neste dagene ble det trasking langs vei, først til enden av Limingen hvor vi satt opp telt, og dagen etter fortsatte vi. En trivelig dame stoppet å spurte om vi trengte skyss, og etter mange kjedelige km langs vei takker vi ja:)

Vi kom derfor litt tidligere til Sandvika enn planlagt. Her har vi hentet depot, pakket om og vært innom Livert'n, en trivelig bensinstasjon, å spist burger (Livert'n spanderer middag til alle som går Norge på langs) Nå bærer turen videre mot Levanger der vi skal ha to hele hviledager og besøke familie. Det gledes!!