top of page

Sulitjelma - Storfosshei

Denne etappen startet med en liten guidet biltur rundt i Sulitjelma. Jack tilbød seg å kjøre oss et stykke, og på veien viste han oss noe av det Sulitjelma har å by på, en nedlagt gruve og gatekunst.

Vi startet så å tusle langs grusveien mot Coarvihytta, men på veien kom vi i snakk med et trivelig par som var på hyttetur i området. De ga oss skyss hele veien opp til Coarvi, og vi fikk dermed en gratis hviledag:) Dagen derpå bar det ut i terrenget. Vi gikk mot sør-vest enden av Balvatnet og la oss der. Det var nydelig høstvær, sol og vindstille. Saken var ikke den samme neste dag. I tåke og regn måtte vi gå opp og forbi Storfjelltoppen på 1000 meters høyde for så å komme ned i Storengdalen. Med god merking ble det en enkel men våt og kald tur.

I fjellsiden møtte vi på et par jegere, og vi kjenner at vi gleder oss til at vi selv skal ut med hagla senere i sesongen.

Vi sov i telt et godt stykke ned i dalen for så å traske ned på E6 og opp til Telegrafruta dagen etter.

Første dagen langs ruta sov vi på Bjellåvåshytta. Det var et veldig trivelig tilsyn og hyggelig tysk par der. Lik som oss skulle de ha hviledag på hytten så vi ble godt kjent.

Vi fikk smake på deres hjemmelagde energibarer som var utrolig gode! Oppskriften ble notert og de skal definitivt lages når vi kommer hjem. To menn som sov på en hytte i nærheten var også innom. En stor og tam rein tuslet i hælene på dem.  Reinen var visst nok en gjenganger langs ruta. Vi hadde et håp om at han skulle slå følge med oss sørover, men da vi våknet dagen etter var han tuslet videre...

Det var interessant å gå langs Telegrafruta. Mye historie, mange av hyttene som ble bygd da ruta ble laget på midten av 1800-tallet står der den dag i dag. Saltfjellstua var en av de, en nydelig tømmerhytte. Vi stoppet der etter Bjellåvås.

Hytten hadde mange soverom, og siden vi var der alene benyttet vi anledningen til å kapre hvert vårt rom. Etter nesten 60 dager på tur ble dette første natt på alenerom (deilig og litt skummelt haha😅) Vi har hatt relativt korte etapper de siste dagene. Hilde har slitt litt med vondter i knærne, så vi har tatt hensyn til det. Med kortere gådistanser tok vi oss god tid om morgenen på Saltfjellstua. Det ble slumring i sofakroken to-tre timer, og herlig frokost (risgrøt 😍). Da vi omsider kom oss opp av sofaen gikk vi ut i fortsatt nydelig vær, solbriller og solkrem måtte på. Vi gikk til øvre del av Tespadalen og slo opp telt. Der fikk vi besøk av en flokk med kyr, vi sovnet derfor til brauting og bjelleklang, trivelig det. Neste dag tuslet vi nedover mot E6. Det var veldig artig at det var satt opp en port der man krysset Polarsirkelen. Da vet vi i alle fall at vi går i riktig retning!

Vi bestemte oss for å prøve å få haik de siste kilometerene til Storfosshei for å spare bein og knær i og med at vi måtte gå langs E6 uansett. En trivelig fyr fra Mo i Rana plukket oss opp å kjørte oss til butikken. Der ble det innkjøp av godteri og tacoingredienser så det ble en trivelig kveld på Storli Camping.

Vi fikk også litt tips fra han som jobber på campingen om videre rute, gull verdt!

Idag er det feiring av 60. dag på tur med herlig frokost før turen bærer videre mot Hattfjelldal!