top of page

Abisko - Sulitjelma

Da var turens utlands og lengste etappe gjennomført! Frode og Gro som vi møtte tidligere på turen kom kjørende opp til Abisko med depotet. Det var trivelig å møte på de igjen, og vi setter så utrolig stor pris på at de orket å ta kjøreturen!

Vi sov en natt på Abisko camping, vi fikk tatt en dusj, lagd oss mat på felleskjøkken og spiste en nydelig frokost. Deretter pakket vi de siste tingene, lastet ned litt ny musikk og podcast, og startet å gå langs Kungsleden. Med veldig tunge sekker (merk: 28 kilo :o) ble første dag en rolig en.

Planen var å sove på den første hytten langs leden, men prisene på de svenske hyttene var ganske så høye.. Det ble rett og slett litt for meget for vår pengebok. Derfor slo vi opp telt, og betalte noen kroner for å bruke fasilitetene. Da fikk vi laget pannekaker og god middag. Det å gå langs Kungsleden var en interessant opplevelse. Vi kom utenfor høysesong og det er vi glade for. Til og med nå var det masser av mennesker, så vi tenker at juli/august måned må være intens (spesielt om man er litt menneskesky slik som oss..) Gode stier og merker var det, og omgivelsene var vakre så vi skjønner hvorfor folk kommer hit. Vi merker at vi har vært en stund uten TV og annen lignende underholdning. Hver gang vi lunsjet fulgte vi iherdig med på mennesker som passerte, nesten like stor underholdningsverdi som NyttPåNytt..

Vi gikk tre dager langs Kungsleden før vi skrådde vestover. Der var det langt mindre mennesker langs stien, noe som var deilig til tross for at vi mistet den gode underholdningen.. Det ble dagsettapper på rundt 15km da sekkene var tunge, og telting hele veien.

Været var virkelig på vår side. Sol om dagen og klare fine høstnetter med måneskinn og nordlys om kvelden.

Sjette dag ankom vi Ritsem. Der tok vi en hviledag. Det var deilig å legge bena høyt og slappe av etter noen tunge dager med tung sekk. Ritsem er et litt større sted med dekning, internett og en liten butikk, noe som gjorde hviledagen meget behagelig. Vi ble kjent med mange trivelige mennesker. En tysker som var å vandret i fjellene for å slutte å røyke og miste litt vekt, et svensk ektepar som feiret 50 års ekteskap, og to amerikanere som hadde sett på et kart av Europa og kom hit for de tenkte det var her det var mest urørt natur. Etter hviledagen tok vi båt over Akkajauri, og startet å gå langs Padjelantaleden, fortsatt i strålende vær. Da vi kom til første hytte langs stien møtte vi en hyggelig stugvärd med kjæresten på besøk. Av han fikk vi både sjokoladepudding, en fiskekrok og fisketips.

Detter trasket vi videre mot norskegrensen. Været skiftet litt, det ble ganske så mye vind og litt nedbør, men motivasjon var å gå mot Sorjushytta i Norge, en hytte som er innenfor vår prisklasse. Utrolig deilig å komme frem dit! Det ble matlaging, kortspilling og trivelig kveld i en veldig fin hytte. Dagen derpå skulle vi gå ned ti Sulitjelma. Det ble sikkelig vindfull og kald dag over fjellet, men vel vitende om at et depot og en Coop Marked butikk lå å ventet, peiset vi på! Da vi satt på butikken og gomlet i oss godteri og brødskive med brunost kom vi i snakk med en kar som skulle inn å handle. Hjemme hos han var vi hjertelig velkomne, så nå ligger vi i mjuke senger, nydusjet, mett på taco og er klare for en god natt søvn innendørs! Tusen takk Jack Roald!

Imorgen bærer turen videre mot sør og Storfosshei! Snakkes der:)