top of page

Tredje etappe: Máze - Kilpis

For en herlig etappe dette har vært! Vi forlot Nærbutikken i Máze etter å ha spist en god frokost og sagt hade til Ove. I forkant hadde vi vært usikre på om den orginale planen om å gå rett vest mot Kilpis ville funke. På andre blogger så vi at folk har lagt turen innom Katokeino får så å gå vest, dette fordi det vistnok var en del myr og sørvendte morenerygger, noe som ville gjøre gåinga kjip.. men etter nøye studier av kartene, og gode råd fra de lokale i Maze fant vi stier og vadesteder over de større elevene, så den orginale planen så ut til å funke. De første dagene trasket vi langs kjerreveier, og fikk lagt ganske mange kilometer bak oss. Vi møtte på flere mennesker langs stiene, noen som fisket, og andre som fikset reingjerder. Det ble noen trivelige samtaler. Etter et par dagers marsj krysset vi fylkesgrensen, så de neste dagene ble gått i hjemfylke Troms. Det startet i den fantastiske Reisa nasjonalpark. Vi gikk en lang etappe fra Reisajarvi til Nedrefosshytta i Reisadalen. En dal som virkelig leverte! Utrolig vakker natur, som definitivt skal utforskes mer. Etter en rolig formiddag på Nedrefosshytta tok vi snarveien over fjellet for slippe den lange marsjen ned til Saraelv. Det ble en bratt kilometer, men definitivt mulig på en tørr og fin soldkinnsdag. Oppe i fjellsiden fikk man en nydelig utsikt over dalen.

Bakken slo litt luften ut av oss, så camp ble slått opp bare et par kilometer ut på flaten. Dagen etter gikk turen mot Somashytten. Der skulle vi møte Ann-Sissel og Lars (foreldrene til Andrea). Somashytten var ikke så stor, og da vi kom frem var det allerede tre stykk fra Finland der. Det ble trangt, men til tross for det fikk vi et herlig biffmåltid med Cola som Ann-Sissel og Lars hadde tatt med. Det smakte virkelig godt etter mye tørrmat!

Dagen etter gikk alle fire videre. Nå med retning mot Laousshytta, hvor vi skulle møte Eva og Kurt-Arild (foreldrene til Hilde). Det ble en natt i telt, for så å peise på gjennom ura på over 1000 meters høyde og ned til hytten. Der ble det nok et fantastisk måltid. Denne gangen hadde Eva og Kurt-Arild båret med seg laks, ris, agurksalat, og en herlig gulrotkake til dessert! Og til frokost dagen derpå ble det eggerøre, bacon og ferskt brød med smør.

Vi hadde det virkelig trivelig sammen alle seks, og vi satt stor pris på besøket!

Det ble en liten gåtur ned til E8 og inn til Kilpis for å avslutte besøket med en herlig burger, og ompakning til ny etappe

Dette var siste etappe med hundene. Tusen takk til Villmarkssenteret som har lånt oss hundene. De har vært trivelig selskap denne måneden på tur!

Nå bærer turen videre til Frihetsli. Ila etappen får vi besøk av Arja, en god venninne. Det gleder vi oss masse til, det er så hyggelig med besøk!